शनिबार , साउन १२, २०८१
शिक्षक : गड पाटिक्ल्स वा पथप्रदर्शक ? – Sarangi News

(प्रारम्भिक स्पष्टिकरण: एकातिर स्थानिय निकायको हैकम, हस्तक्षेप र विद्यालय व्यवस्थापन समितिको मनोमानी र कतिपय कामचोर शिक्षक स्वयम्को कारणले शिक्षकको साख गुम्दै छ भने अर्कोतिर राज्यले शिक्षकलाई दोस्रो दर्जाको कर्मचारीको रुपमा हेर्छ । शिक्षण पेसा आफैँमा गरिमामय पेसा भएपनि विगतदेखि नै शिक्षकप्रति समाजको उपेक्षापूण हेय दृष्ट्रिकोणका कारण विद्यार्थीमा समेत शिक्षकलाई हेर्ने नकरात्मक दृष्ट्रिकोणका हावी भएको छ । यसको सुधार कसरी गर्ने बारे गहन अनुसन्धान जरुरी छ । यो आलेखमा शिक्षक के हो र कसरी ग्ल्यामरस बन्न सक्छ भन्ने एप्रोजबाट मात्रै एउटा शिक्षकको अनुभूति मात्रै प्रस्तुत गरिएको छ । –लेखक )

प्रारम्भ: 
प्रज्ञा¬ नेपाली बृहत् शब्दकोश भन्छ,–‘शिक्षक भनेको शिक्षा दिने वा विद्यालयमा पढाउने व्यक्ति; अध्यापक; गुरु; मास्टर ।’ हो । शिक्षा ऐन २०२८,ले भने जस्तै शिक्षक बिद्यालयको अध्यापक हो । राष्ट्रिय पाठ्यक्रम प्रारुप २०६३ ले भन्छ, ‘शिक्षक सूचना प्रवाहकर्ता, प्रवर्धनकर्ता, विद्यार्थीसँग सहकार्य गरि सिक्ने र सिकाइ संस्कृतिको खुल्ला बाताबरण सिर्जना गर्ने ब्यक्ति हो ।’ कि आधारभूत शिक्षा पाठ्यक्रम २०६९ ले भनेजस्तै सिकाइ सहजीकरण प्रक्रियाको सहजकर्ता, उत्प्रेरक, प्रवर्तक र खोजकर्ता हो ? या को हो शिक्षक ?

शिक्षक को हुन ?

एउटा शास्त्रिय मान्यता भन्छ, शिक्षक शब्दमा प्रयोग भएको अक्षर ‘शि’ ले शिखरमा लैजाने व्यक्ति ‘क्ष’ ले क्षमा गर्ने व्यक्ति र ‘क’ ले कमजोरी दूर गर्ने व्यक्तिलाई जनाउछ । शिक्षक शब्द ‘गुरु’ शब्दसँग समान अर्थ राख्छ । यहाँ ‘गुरु’ को ‘गु’ ले अन्ंधकार र ‘रु’ले तेज अथवा उज्यालोलाई जनाउँछ । ज्ञानरुपि प्रकाश दिएर अन्धकारलाई हटाउने ब्यक्ती नै गुरु हो रे ! मैले कतै पढेको थिएँ । जोन एडम्सले शिक्षकलाई मानवको निर्माता मानेका छ्न् भने वाइल्डले बच्चालाई खुशी राख्ने ब्यक्ति । त्यस्तै रुसोले विद्यार्थीको पाना पाना पढ्ने ब्यक्तिको रुपमा हेरेका छन् भने प्लेटोले शिक्षकले विद्यार्थीको प्रकृति थाहा पाउने ब्यक्ति भनेका छन् । कसैले नदिमा डुङ्गा खियाउने माझी जस्तै सम्झिन्छन् भने कसैले शिक्षकलाई आफू जलेर अरुलाई उज्यालो दिने ‘मैन’सँग तुलना गर्छन् ।

आजको एआईको (कृतिम बौद्धिकता) युगमा शिक्षकको रुप र सारलाई भन्दा प्रकार्यका आधारमा हेर्न जरुरी हुन्छ । अचेल शिक्षक न त प्रकृतिवादेले भने जस्तो वालकको अवलोकनकर्ता र मञ्च निर्माता जस्तो देखिन्छन्, न त यथार्थवादले भने जस्तै कक्षा कोठामा वास्तविक ज्ञान प्रदान गर्ने ब्यक्ति, न त प्रतीकात्मकवादले भने जस्तो चेतना र अभिप्रायमा केन्द्रीत हुने ब्यक्ति या निर्माणवादले भने जस्तो सिकारुलाई सिर्जनशील बनाउने ब्यक्तिका रुपमा देखिन्छन् । सोच्छु कहिलेकाहीँ के शिक्षक भनेको ‘गड पाटिक्ल्स’ हुन् ? अथार्त पदार्थको सुक्ष्म कण क्वार्ज जस्तो एकपल्ट हेर्दा एउटा अर्कोपल्ट हेर्दा अर्कै देखिने बिज्ञानले मानेको ‘गड पाटिक्ल्स’ ?

ब्राण्ड हेनरी भन्छन्– “एउटा असल शिक्षकले आशा जगाउँछ, कल्पना उद्दीप्त गर्छ र सिकाइमा बिस्तारै प्रेम भर्छ ।” त्यस्तै डेभल प्याटृकको मत यस्तो छ– विद्यार्थीलाई थुप्रै फरक पार्न सक्ने उत्तेजना र प्रेमले भरिएको एक महान ब्यक्ती शिक्षक हो ।” जब मैले ब्राण्ड हेनरी र डेभल प्याटृकको नजरबाट शिक्षकलाई हेरेँ, तब एउटा असल शिक्षक हुनु सबैभन्दा जटिल काम रहेछ भन्ने बुझन् कुनै अप्ठयारो परेन । किनभने समाजले शिक्षकसँग आशा, विश्वास, आदर्श र अपेक्षा उच्च गरको हुँदो रहेछ । विलियम अर्थर वार्डलाई पछ्याउदै जाँदा मैले “कम्जोर शिक्षकले भन्छ । असल शिक्षकले ब्याख्या गर्छ । उच्च तहको शिक्षकले प्रदर्शन गर्छ । महान शिक्षकले प्रेरणा दिन्छ ।” भन्ने कुराको भेउ पाएँ ।

मैले माथी कतै भने शिक्षकको रुप र सारलाई भन्दा अब प्रकार्यका आधारमा हेर्न जरुरी हुन्छ । उसमा तीन ‘प’ को ज्ञान हुन जरुरी हुन्छ । प्रविधि, पेडागोजी र परिस्कृत ज्ञान । लेखक प्रकाश पाण्डले भने जस्तै “अचेल शिक्षकहरु जहाँ अवतरित हुन्छ्न त्यहाँ उनीहरु फिक्का, मौन र गौण देखिएका छन् । जे भने त्यो गरेनन् र जे गरे त्यो भनेनन् त्यो भन्न पनि मिल्दैन । अधिकांश शिक्षक विद्यार्थीहरुलाई सिर्जनशीलता बिकासका लागि प्रोत्साहन गर्न चाहन्छ्न् तर त्यो कसरी बिकास गर्ने भन्ने कुरामा सुनिश्चित हुदैनन् भन्ने कुरा आएको छ । के तिनै हुन् त शिक्षक ? जो प्रकार्य तथा प्रयोगहरु गर्दैनन् गरिहाले थुप्रै नियन्त्रणहरु र हस्तक्षेपहरु गर्छन । जो सिर्जनशीलताको बिकासको तरीका जान्दैनन् । कि होइनन् तिनीहरू !” त्यसैले त शिक्षण पेसा आफैँमा गरिमामय पेसा भएपनि विगतदेखि नै शिक्षकप्रति राज्य र समाजको उपेक्षापूण हेय दृष्ट्रिकोणका कारण विद्यार्थीमा समेत शिक्षकलाई हेर्ने दृष्ट्रिकोण फरक हुँदै गएको छ । यस्तो अवस्थालाई चिर्दै एउटा शिक्षक कसरी ग्ल्यामरस बन्न सक्छ ? बन्नुपर्छ ? अब स्वयम् शिक्षकले आत्मसमिक्षा गरी आफूलाई अपडेड गर्न जरुरी छ ।

कसरी बन्ने ग्ल्यामरस ?

ग्लामरस शब्दको अर्थ आकर्षित, मन मोहक वा सौन्दर्यले भरिपूर्ण भन्ने हुन्छ । शिक्षण पेसा र शिक्षकप्रति नै नकरात्मक सोच विकास हुदैँ गरको अवस्थामा के शिक्षकले आफू र आफ्नो पेसाप्रति लागेको दाग मेट्न सक्टन् ? गुमेको साख फर्कान सक्छन् ? अनि ग्ल्यामरस बन्न सक्छन् ? ह्वाइटहेडले भने जस्तै सम्पूर्ण कुरा शिक्षकमा भर पर्छ । शिक्षकले आफूले के भन्छ ? भन्दा पनि के गर्छ ? ले आफ्ना विद्यार्थीमा प्रभाव पार्छ । खासगरी कमजोर विद्यार्थीमा प्रभावकारी शिक्षण गर्ने ब्यक्ती शिक्षक हो कि शिक्षक बालकको एउटा रोड मोडल हो । जोन डिवेले शिक्षक बालबालिकालाई जीवनको जटिल क्षणमा निर्देशन दिने ब्यक्तिको रुपमा हेरेका छ्न् । उनी भन्छन्– शिक्षक एउटा असल मित्र हो; एक दार्शनिक हो र एक पथप्रदर्शक हो । जो विद्यार्थीको असल मित्र बन्छ, प्रेरक र पथप्रदर्शक बन्छ, पेशाप्रति पूर्ण प्रतिबद्ध छ उनै गल्यामरस शिक्षक बन्न सक्छ । गुमेको साख फर्कान सक्छन् ।

पेसाप्रति प्रतिवद्धता, नवप्रवर्तनात्मक दृष्टिकोण, मूल्याङ्कनमा विविधता र ज्ञानलाई सिकाइमा स्थानान्तरण गर्ने कला शिक्षक ग्ल्यामरस बन्ने आधारभूत सीपहरु हुन् । शिक्षालाई संगीत,कला र साहित्यको माध्यमबाट रोचक र प्रभावकारी बनाउन शिक्षकमा कलाको उच्च ज्ञान हुन जरुरी छ । समृद्ध पाठ्यक्रम, पाठ, पठन विधि र प्रणालीमा सुधार, शिक्षकको संगठनात्मक योजना, शिक्षकमा स्वयंम् समिक्षा र सेल्फ केयर हुनुपर्छ । प्यासन फर दि सक्जेक्ट एण्ड इङ्गेजीङ प्रिजेन्टेशन, , सम्बोधन र सम्वाद शैली तथा वाक कला साथै शिक्षकको व्यक्तिगत स्टायल, व्यक्तिगत सिकाइ र संवादमा सजिवता आदि ग्ल्यामरस बन्ने थप सीपहरु हुन् ।

लेखक तथा राजनितिकर्मी मिलन पाण्डे भन्छन् – ‘विद्यार्थी उत्कृष्ट शिक्षक खोज्दैनन्, उनीहरू केवल आफूलाई सिक्न सक्ने वातावरण बनाइदिने शिक्षक खोज्छन् । तसर्थ, शिक्षक निकै विज्ञ हुनुपर्छ भन्ने छैन । उसले विद्यार्थीलाई बुझ्न सक्ने वातावरण बनाउन सके पुग्छ ।’ म शिक्षक हुँ मलाई सबै आउँछ, विद्यार्थीलाई केही आउँदैन भन्ने  भ्रम चिरेर   शिक्षकले हरेक दिन आफ्नो समीक्षा आफैँ गर्दै ‘अपडेट’ हुनुपर्छ ।  अक्सफोर्ड विश्वविद्यालयले अचेल शिक्षकलाई पनि ‘लर्नर’ भन्न थालेको छ । अब  हामी शिक्षक पनि  ‘लर्नर’  बन्न काेशिस गर्ने पाे हाे कि ?

अन्त्यमा,

सिक्ने, तर्क गर्ने र समस्यको हल अब मेसिनले गर्न थालेका छन् । अब स्कुलले प्राविधिक दक्षताहरुलाई कम र जीवन सम्बन्धी दक्षताहरुलाई बढी महत्व दिनुपर्छ । शिक्षा विज्ञहरु भन्छन् अब स्कुलमा चार सि पढाउन जोड दिनुपर्छ । क्रिटिकल थिंकिङ, कम्युनिकेशन, कोल्याबोरेशन र क्रियटिभिटी । शिक्षकलाई ग्ल्यामरस बनाउन अनिता भेटवालले हिमाल खबरमा लेखे जस्तै ज्ञानको मुहानै फोहोर छ सफा गर्नु पर्यो अनि शिव मुखियाले भने जस्तै नेपाली शिक्षाका थ्रि इडियट्स (पाठ, पठन विधि र प्रणाली) सुर्धानु पर्छ । अनि शिक्षकहरूको अन्तर्राष्ट्रिय सङ्गठन एजुकेसन इन्टरन्यासनलका अनुसार जो विद्यार्थीसँग पेशागत सम्बन्ध कायम राख्दै विद्यार्थी र अभिभावकप्रतिको प्रतिबद्धता पूरा गर्दछ ऊ नै गल्यामरस शिक्षक हो । त्यति मात्रै होइन् अहिलेको अत्याधुनिक सूचना, सञ्चार, विज्ञान र प्रविधिको विकाससंगै एप्पलको सिरी, फेसवुकको मेसेन्जर बुट, अमेजनको एलेक्सा, अनलाइन तथा भर्चुअल लर्निङ्ग, सुपररियालिटी, भिडियो एजुकेशन जस्ता पछिल्ला सिकाइ शैली, विधि र पद्धतीले शिक्षक आफै कन्फुयूज भएको अवस्थमा छ अझ पछिल्ला जीनोथेरापी, डिजाइनर शिशु, कृत्रिम बौद्धिकताले शिक्षकको प्रकार्य बदलिएको यर्थाथलाई बुझ्न जरुरी छ । हुन त शिक्षण पेशा प्राविधिक कार्य हो । जसरी मेडिकल सर्जनले विरामीको रोेगलाई पत्ता लगाई निको बनाउँछन् । त्यसरी योग्य गुरुहरुले सिकाइमा रहेका समस्याहरुको चिरफार गरि सरल तरिकाले ज्ञानको हस्तान्तरण गर्ने क्षमता राख्दछन् । शिक्षाशास्त्री रोवट् फोस्टर्का अनुसार शिक्षण आफुमा भएको ज्ञानलाई सिकाइमा स्थानान्तरण गर्ने कला हो । त्यही कलालाई जिवन्तता दिने कलाकार मात्रै ग्ल्यामरस बन्न सक्छ ।

(लेखक तथा पत्रकार अधिकारी सामुदायक विद्यालयका सामाजिक शिक्षक समेत हुन्)
ईमेलः [email protected]

प्रतिक्रिया

सम्बन्धित खवर

ताजा अपडेट
धेरै पढिएको

११ औं बिष्णु बहादुर गुरुङ एण्ड मन्जा बहादुर गुरुङ रनिङ शिल्ड शुरु।

बिष्णु बहादुर गुरुङ एण्ड मन्जा बहादुर गुरुङ रनिङ्ग शिल्ड क्वार्टर फाइनल भोली।

अनुपम म्युजिकको २०२ औँ तालिम सम्पन्न

बिष्णु बहादुर गुरुङ एण्ड मन्जा बहादुर गुरुङ रनिङ शिल्ड गन्नी फुउटबल क्लब पोखराको हातमा शिल्ड पचाउने दाउमा।

लमजुङमा पहिरोको वितण्डा : एकको मृत्यु, दुईजना घाइते, ४ बेपत्ता

भोर्लेटारमा करदाता शिक्षा तथा अन्तरक्रिया कार्यक्रम सम्पन्न।


TOP